Spring naar inhoud
Catelijne Zantboer CaCo
Verhaal 3 minuten leestijd

De verbindende schakel tussen alle hulpdiensten

Catelijne Zantboer, beter bekend als Calamiteiten Coördinator (CaCo), is een energieke duizendpoot en de verbindende schakel tussen alle hulpdiensten. In dit interview leren we meer over haar rol en hoe ze als spin in het web zorgt voor een compleet beeld van incidenten.

Verbinden en coördineren

Na een intensief opleidingstraject en een buddy die haar goed begeleidde, staat ze nu zelfstandig aan de CaCo-tafel op de meldkamer. En ze voelt zich er helemaal thuis. Catelijne beschrijft haar rol als CaCo als een mix van alle drie de hulpdiensten in één, ‘ik hoef niet meet te kiezen’, vertelt ze opgelucht en trots. Ze is niet alleen bezig met incidenten, maar fungeert ook als informatiemakelaar en denkt na over de continuïteit van de meldkamer. Als vrolijke duizendpoot staat ze midden in de actie en is ze het aanspreekpunt voor alle hulpdiensten. Haar doel? Een compleet beeld creëren van het incident en belangrijke informatie delen met andere disciplines.

Een hart voor hulpverlening

Als huisartsenpostchauffeur heeft Catelijne al tig ritten in de regio gereden om bij patiënten hulp te verlenen. ‘Ik wil van waarde zijn voor anderen, iets bijdragen op momenten dat iemand het moeilijk heeft.’ Haar liefde voor mensenwerk komt goed tot uiting in haar rol als CaCo, waar ze niet alleen met incidenten te maken heeft, maar ook betrokken is bij langdurige crises, zoals de vluchtelingencrisis. Daarbij kreeg ze een coördinerende rol en werd ze bijvoorbeeld gebeld vanwege vluchtelingen die op een station stonden en nergens naartoe konden. Midden in de nacht of na een drukke werkdag; het maakt Catelijne niets uit. Zij regelde een plekje voor ze. ‘Het is echt mensenwerk en laat ik dat nou juist het allerleukste vinden.’

Op volle kracht

De laatste jaren waren de CaCo's druk en onderbezet, maar Catelijne is blij dat het team nu op volle sterkte is. ‘Samen met mij zijn er nog twee collega’s gestart als CaCo. Naast tafeldiensten, kan ons team nu ook meer dagdiensten draaien. Dat maakt het werk nóg afwisselender’.

Een visje aan het water

De switch naar een andere functie verliep soepel. ‘Goede begeleiding, een buddy om op terug te vallen en vooral altijd behulpzame collega’s om me heen’, zegt ze met een dankbare glimlach op haar gezicht. Thuis waren ze al gewend dat Catelijne wisselende tijden aan het werk is, maar de diensten bij de meldkamer zijn toch anders. ‘Je moet goed voor jezelf zorgen en een manier vinden om met de wisselende diensten om te gaan. Maar werken op gekke tijden zorgt ook voor veel nieuwe momenten. Met collega’s, maar ook privé. Zo gaat mijn vriend vaak kitesurfen bij Bruinisse in Zeeland. Als mijn dienst in de zomer een keer om 15u was afgelopen, ging ik gewoon naar hem toe. Zaten we ineens op het terras in de zon, met een lekker visje en drankje op een doordeweekse dag! Dat is toch héérlijk?’ Naast hard werken, is Catelijne dus ook altijd in voor leuke activiteiten; genieten wanneer het kan! ‘Maar mijn werk is ook gewoon stikleuk’, zegt ze lachend.