Skip to Content
Wat te doen bij

Stroomuitval en ICT-storing

  • Meld de storing bij het gratis Nationaal Storingsnummer: 0800 – 9009. Bel niet naar 112
  • Houd NL-Alert in de gaten op je telefoon
  • Gebruik je mobiele telefoon zo weinig mogelijk. Zo raakt je batterij minder snel leeg en je voorkomt overbelasting van het telefoonnet
  • Stem af op de calamiteitenzender Omroep Brabant. Als dat thuis niet lukt, kun je dat in de auto doen (de radio werkt op de accu)
  • Telefoon opladen? Dat doe je eventueel in de auto
  • Houd de koelkast en diepvries zo lang mogelijk dicht. Zo blijft het eten langer bruikbaar
  • Haal stekkers van apparaten voor de zekerheid uit het stopcontact
  • Houd de warmte zo veel mogelijk binnen. Mocht het koud worden in huis, gebruik dan alleen de kleinste kamer
  • Let op familie, vrienden of buren: kunnen zij zich ook redden? Heb je zelf een beperking of heb je hulp nodig? Vraag familie, vrienden of buren of ze willen helpen
Wat je nog meer kunt doen

Het lijkt de normaalste zaak van de wereld: als je het koud hebt, zet je de verwarming aan. Als het donker is, doe je het licht aan. En als je wat wil opzoeken, gebruik je internet op je telefoon, laptop of tablet. Maar wat als dit door een grote stroomstoring ineens onmogelijk is? En als de storing langer duurt dan een kwartier of uur? Dan kan dat flinke overlast en problemen geven. Hier lees je hoe je jezelf zo goed mogelijk voorbereidt en wat je moet doen bij stroomuitval of een ICT-storing. Ook vind je hier informatie over wat je daarna kunt doen en wat onze rol en verantwoordelijkheid is. 

Gevolgen

Voorbereiding

Wat te doen bij

Onze bijdrage

Op de hoogte blijven

De overheid doet er alles aan om jou zo snel en goed mogelijk te informeren. Dat gebeurt via NL-Alert, Twitter @VRMWB, de calamiteitenzender Omroep Brabant (op radio en televisie) en via deze website. Bij korte storingen kun je het beste de website van je nutsbedrijf raadplegen. 

 

Brandweer, Politie En Ambulance